Wat zijn de kosten van elektrisch rijden in 2022?
De aanschafprijs van een elektrische auto
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper. Het goede nieuws: accu's dalen steeds verder in prijs. En daarmee zakt ook de aanschafprijs van een elektrische auto. Over de aanschafprijs gesproken: doordat de overheid schoon rijden stimuleert, betaal je geen aanschafbelasting als je een elektrische auto koopt.
Subsidie voor volledig elektrische auto's
Of je nu een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, als particulier krijg je daar sinds 1 juli 2020 subsidie voor: subsidie Elektrische personenauto's particulieren (SEPP). De subsidie geldt alleen voor 100% elektrische auto's, dus plug-in hybrides vallen buiten de boot. Voor 2022 gelden deze subsidiebedragen voor elektrische personenauto's die aan de voorwaarden voldoen: • €2.000 subsidie voor een gebruikte elektrische personenauto
• €3.350 subsidie voor een nieuwe elektrische personenauto
Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet je — of beter gezegd, de auto — aan een aantal voorwaarden voldoen:
• de personenauto is 100% elektrisch en heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer
• de catalogusprijs is minimaal €12.000 en maximaal €45.000
• de auto is als elektrische personenauto geproduceerd en niet omgebouwd
Op rvo.nl vind je de actuele stand van de subsidiepot voor elektrisch rijden.
Minder wegenbelasting
De wegenbelasting voor elektrische auto's (officieel motorrijtuigenbelasting of kortweg mrb) is tot en met 2024 €0. Je betaalt dus geen wegenbelasting als je elektrisch rijdt. Rijd je niet volledig elektrisch maar een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV)? Dan krijg je 50% korting op de wegenbelasting. Deze auto's zijn minder energiezuinig dan verwacht, waardoor je hiermee minder belastingvoordeel geniet. Tot 2025 betaal je bij elektrisch rijden geen wegenbelasting, tot 2024 krijg je bij een PHEV de helft korting.
Kosten van het verbruik
Zuchtend bij de pomp staan hoeft niet meer. Elektrisch rijden is goedkoper dan op fossiele brandstof rijden. Maar wat zijn de kosten van elektrisch rijden eigenlijk als we kijken naar het verbruik? Het verbruik van een elektrische auto behoeft misschien wat uitleg. Als je niet 100% elektrisch rijdt, betaal je ook nog voor brandstof. Een hybride bolide rijdt namelijk met twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. Afhankelijk van in wat voor auto je rijdt, waar je tankt (langs de snelweg is het altijd duurder) en hoe je rijdt, betaal je met een hybride wagen per kilometer zo'n 12 cent aan benzine. Rijd je volledig elektrisch? Dan komen de kosten op zo'n 3 tot 8 cent per kilometer. Dat verschil zit 'm in de verschillende manieren van laden. Een openbare laadpaal kost meer dan een laadpaal bij je thuis. Wek je ook nog zelf stroom op met zonnepanelen? Dan is elektrisch rijden al helemaal een feestje. Snelladen langs de weg is niet alleen de snelste manier om actieradius te 'winnen', het is met zo'n 10 tot 15 cent per kilometer ook de duurste.
Lees ook → 10 tips om zuiniger te rijden
Kosten van een laadpaal thuis
Een slimme investering: een laadpaal bij jouw eigen parkeergelegenheid thuis. Thuis laden is namelijk veel goedkoper dan bij een publieke laadpaal. Maar wat kost een laadpaal thuis? Dat is afhankelijk van wat je kiest. Om je een idee te geven van het prijskaartje van een laadpaal bij je eigen huis:• de laadpaal — prijzen lopen uiteen van €500 tot €2.500, afhankelijk van maximale laadcapaciteit, aantal aansluitpunten, wand- of paalmodel, een slimme lader?
• graafwerkzaamheden om de laadpaal te plaatsen — al snel zo'n €2.000, reken op €45 per meter graven
• aanpassen van de meterkast — bij een geschikte meterkast en het activeren van een 3-fasenaansluiting ongeveer €300, niet noodzakelijk als je veel tijd hebt om te laden of maar een paar kilometer per dag rijdt, maar anders is verzwaring van de meterkast handig
• optioneel is Dynamic Load Balancing van ongeveer €200, wat ervoor zorgt dat je het huisstroomnet niet overbelast en de kookplaat niet uitvalt als je net de pannen erop zet
Onderhoud van een elektrische auto
Een elektrische wagen is dan wel lastiger te maken — ze bevatten wel veel minder bewegende onderdelen. Dat betekent dat er ook minder stuk kan gaan en slijt. Minder ritjes naar de garage, dus die euro's houd je in je zak. Ook heeft een elektrische auto minder vaak onderhoud nodig als het verversen van de olie. Het enige punt waarop de kosten voor het onderhoud van een elektrische auto hoger uitvallen: de banden. Dat komt door het zware gewicht van een elektrische auto en het hoge motorkoppel.Ontdek ons aanbod elektrische modellen
Blijf op de hoogte.
Volg ons op social media